Posted by: shazrezam | May 20, 2009

Me Learning Street Photography

Masa first time aku beli kamera, one of the first genre of photography yang aku niat nak involve sama is street photography. Aku suka betul tengok gambar-gambar yang dikatakan street photography ni. Maybe the reason I love the genre disebabkan oleh the black & white of it, all the emotions of people yang di’capture’, the naturalness (wujud ke tak perkataan ni? aku main bantai jer, lol) of the scene or the people in it etc. Tapi, reason yang paling besar yang buat aku suka kat genre ni maybe sebab aku kagum macam mana street photographers ni mampu utk capture sesuatu yang regular, yang biasanya kita take as granted, menjadi suatu image yang super menarik.

 

For those who think street photography is just take your camera to streets, and start taking photos of people lalu lalang etc, and call its streets photos, you’re so wrong my friends. Aku mula-mula masa pick kamera and start shooting people on the street, aku dengan bangganya rasa aku telah succed dalam membuat set of images of street photography. Tapi, bila aku bagi orang komen, baca balik pasal street photography ni, baru aku tahu yang semua gambar yang konon-konon street photography yang aku shot, semua hampeh. Aku buang semua gambar street shot aku. Aku berhenti kejap daripada keluar and buat street photography. Aku study balik pasal basic-basic photography, exposure, compostion semua lah. Aku cari artikel-artikel pasal street photography, aku baca e-book pasal genre ni.

 

ANd now, aku ingat nak start balik street photography. Harap-harap menjadi lah lebih kurang, lol


Leave a Reply

Categories

