Posted by: shazrezam | June 29, 2009

H(igh) D(ynamic) R(ange)

One of the main reason yang membuatkan aku involve dalam dunia fotografi ni adalah disebabkan gambar2 HDR yang berlambak kat tenet ni. First time aku tengok gambar HDR, aku jadi kagum giler. Was thinking, how the hell they produce this kind of images. So, biler aku dapat kamera, one of the first thing yang aku try buat, adalah series of HDR images. Masa tu, memang syiook sendiri abis lah. Skit2 nak buat HDR, skit2 snap dgn 2 exposures and combine jadi HDR. Pah ceroh HDR, kahkahkah.  Tapi, bila makin lama dalam dunia fotografi ni (cheewah! baru setahun lebih pun dah koya lama, hahaha), aku jadi mcm nyampah pulok kat HDR nih. Maybe sebab ketidak-real-an imej HDR yg buatkan aku jadik tak berapa suka HDR nih. Lagipun, bila makin byk belajar pasal fotografi ni, aku makin tak pentingkan pasal editing gambar dalam komputer dah (statement koya lagi, kahkahkah). Tapi, sebenarnya, teknik HDR ni, kalu diguna dgn betul, lighting, komposisi yang bagus, subjek yg sesuai, memang gambar cun gilerr ahh. Maybe next time, bile ada masa yg sesuai, aku nak cari subjek utk buat HDR lah pulak. Proper HDR. At least guna 3 exposures utk setiap imej.

Btw, kat bawah ni ada sikit gambar yg aku convert jadi konon2 macam HDR lah. Tp, ni pseudo HDR. I made these images from single exposure utk setiap satu imej. Edit dalam Photoshop Lightroom jer.


Leave a Reply

Categories

