Posted by: shazrezam | July 18, 2009

Bokeh

Kalau org tanya aku, apa itu bokeh? simple jer aku jawab. Subjek sharp, background subjek blur. Kalau nak explanation lebih, aku tak reti dah nak jawab. Kalau org tanya aku mcm nak dptkan bokeh, bukak aperture kepada bukaan paling besar dan guna focal length lens paling panjang yg kita ada dan background kepada subjek kena lah ada distant. Kalu background rapat dgn subjek, harap lah nak dpt bokeh. Utk mereka yg dah expert, bokeh ni tak sama. Siap ada istilah bokeh yg ‘berkrim’ lah ape lah, aku pun tak paham. Ikut pembacaan aku kat forum-forum fotografi kat internet ni, kalau kamera Canon, lens 85 mm f/1.2 yg. buleh hasilkan bokeh paling cantik. Aku pun tak faham cantik macam mana tuh. Kalau aku, nak dptkan bokeh, aku belasah 50 mm f/1.8 jer.

Kat bawah ni, ada 2 gambar bokeh. Tapi, ni aku shot guna kamera Neekon pakai lens 70-200 mm f/2.8 VR. Pinjam org. lain punyer. Lambat lagi larr aku nak ada aku punyer sendiri. Pinjam org punyer pun jadii larr, heh heh

Main PSP sambil kena paksa senyum

Makan maruku


Leave a Reply

Categories

