Posted by: shazrezam | August 2, 2009

Streets Photography?

Adalah bukan apa yg aku buat masa aku keluar tangkap gambar kat Kota Bharu Jumaat baru ni. Apa yang aku dapat, adalah a few images of, hmmm.., aku pun tak berapa tahu apa jenis gambar yang aku capture. Yang pasti, adalah bukan streets photography sbb, ikut pandangan aku, streets photography memerlukan aku hampir dgn subjek dan capture apa yang diorang buat, capture emosi mereka. Ikut definisi aku juga, utk mengadakan streets photography ni, lens yg sesuai digunakan adalah dlm lingkungan focal length 24 mm hingga 35 mm. Ini akan membuatkan kita hampir dgn subjek. Aku pulak gi belasah zoom lens 70 – 200 mm. Streets photography juga tidak memerlukan kita bersenjatakan DSLR kerana kamera besar ni, boleh membuatkan orang sekitar aware akan kita ingin mengambil gambar mereka. Cukuplah kalau kita bersenjatakan kamera Leica, kahkahkah. Cukuplah sangat. Tu, dah over dah tu. Bagi aku, kalu nak shot streets photography, guna kamera compact pun cukup dah. Aku takde lagi kamera compact ni. Maybe next time, bila ada rezeki, aku nak beli kamera LX3 utk shoot streets.

Tapi, ni adalah definisi lebih kurang bagi aku pasal streets photography. Utk orang lain, maybe diorang ada pendpat masing-masing yang berlainan. Anyway, kat bawah ni ada sedikit gambar yang masing bukan boleh digolongkan dalam kategori streets photography, yang aku shoot masa jalan-jalan sekitar Kota Bharu, Kelantan Darul Naim.


Leave a Reply

Categories

